پولیپ بینی | گرفتگی بینی | عمل بینی | علائم پولیپ بینی | دکتر سید هادی حسینی نسب

هزینه جراحی بینی
مهر ۴, ۱۳۹۷
عمل دماغ
مهر ۹, ۱۳۹۷
پولیپ بینی

پولیپ بینی : پولیپ به توده هایی نرم و بدون درد و غیرسرطانی گفته می شود که در محفظه های داخلی حفره های موجود در بینی یا سینوس ها قرار دارند. شکل این توده ها همانند قطره های اشک یا خوشه های آویزان انگور است. این اختلال در هر رده ی سنی ممکن است پیش آید ولی بروز آن  در بین افراد میان سال شایع تر است.

علائم پولیپ بینی

به همان نسبت که سایز پولیپ بزرگتر باشد، علائم ناشی از آن جلوه ی بیشتری خواهند داشت. از آن جا که تعدادی از این علائم در بیماری سینوزیت مزمن نیز یافت می شوند، ممکن است فرد دارای شرایط زیر، پولیپ نداشته و دچار سینوزیت مزمن شده باشد. برای آگاهی بیشتر درباره ی وجه تمایز این دو بیماری به مقالات بعدی ما مراجعه کنید.

• وجود آبریزش بینی و گرفتگی آن از جمله علائم پولیپ می باشد.
  • پیش آمدن اختلال در حس چشایی و بویایی ازعلائم قابل توجه است.
  • احساس درد در سر، صورت، دندان های بالایی باید جدی گرفته شود.

باید اضافه شود که خارش در اطراف چشم نیز از علائم شایع می باشد. برای ارزیابی بیشتر این موضوع  و صحبت درباره ی نشانه های بیماری خود با دکتر سید هادی حسینی نسب ، متخصص و جراح گوش و حلق و بینی، ملاقات داشته باشید .

علل ایجاد پولیپ بینی

افرادی که به پولیپ بینی دچار می شوند در مقایسه با سایر افراد در غشای مخاطی بینی خود مواد شیمیایی مختلفی خواهند داشت. امکان ایجاد پولیپ در نزدیکی چشم ها، بینی و استخوان چانه بیشتر می باشد. به این دلیل که پاسخ گویی سیستم دفاعی بدن افراد در برابر محرک ها متفاوت است، دسته ای گرفتار پولیپ بینی می شوند.

عوامل محرک پولیپ بینی

• یکی از عواملی که راه های هوایی را ملتهب و منقض می کند، آسم است که خود آن، از موارد تحریک کننده برای پولیپ بینی به حساب می آید.
  • باید دقت کرد که اگر به انواع آسپرین ها و ضد درد ها، حساسیتی وجود داشته باشد، لازم است از مصرف آن خودداری کنید.
  • این امکان وجود دارد که هنگام تنفس قارچ های موجود در هوا باعث ایجاد آلرژی و تحریک پولیپ بینی شود.
  • داشتن سابقه ی خانوادگی در ابتلا به پولیپ بینی هم از مواردی است که هنگام بررسی عوامل تشدید کننده پولیپ بینی باید به آن دقت شود.

جلوگیری از پولیپ بینی

در ادامه با تعدادی از نکاتی که در کند کردن سرعت پیشرفت پولیپ بینی و جلوگیری ازعود کردن دوباره ی آن، مورد نیاز است اشاره می کنیم:

• با دوری جستن از محرک هایی شامل گرد وغبار، دود سیگار و انواع دود های شیمیایی زمینه ی آلرژی در خود را، کنترل و مدیریت کنید.
  • اگر محلی که در آن اسکان دارید رطوبت کافی را ندارد، از دستگاه بخور استفاده نمایید.
  • با شستشوی مرتب دست های خود در رعایت بهداشت فردی کوشا باشید.

اقدامات پس از جراحی پولیپ بینی

• به مدت یک هفته از انجام فعالیت های روزانه پرهیز کنید.
  • تا حدود شش هفته به دلیل روند بازسازی بافت بینی بهتر است از انجام فعالیت های سنگین پرهیز کنید.
  • برای پیشگیری از عفونت از محلول های شستشو دهنده، جهت شسشتوی بینی خود استفاده کنید.
  • استفاده از کمپرس سرد را در اطراف بافت بینی تا فراموش نکنید، زیرا این امر به منظور کاهش تورم پس از جراحی پولیپ بینی بسیار مناسب است.
  • از خوردن غذاهای سخت که نیاز به جویده شدن دارند پرهیز کنید، زیرا به بینی فشار وارد می کنند.
  • در این دوران از عینک استفاده نکنید.
  • در صورتی که استفاده از عینک برای تان ضروری می باشد با کمک چسب، آن را بالا نگه دارید.
  • در سه روز ابتدایی پس از جراحی پولیپ بینی برای خوابیدن از چند بالش استفاده کنید.
  • از انجام فعالیت های سنگین و بلند کردن اجسام سنگین پرهیز نمایید.
  • برای این که تورم و کبودی سریع تر کاهش پیدا کند و به یبوست دچار نشوید، پیاده روی خود را آرام آرام آغاز کنید.
  • از قرار گرفتن در برابر هوای خیلی سرد یا خیلی گرم پرهیز کنید، زیرا پوست بینی به علت انجام جراحی بینی حساس شده است.
  • از قرار گرفتن و همچنین انجام فعالیت در برابر نور خورشید پرهیز کنید.
  • در صورتی که باید در نور آفتاب قرار بگیرید، از کرم های ضد آفتاب با SPF مناسب استفاده کنید.